Wednesday, 22 December 2010

Planning for grade 1

We have everything planned out for our eldest to start grade 1 in the new year. I was met with some surprised confusion. Januari? but school starts in September here.

The first time I was a bit confused about this comment, after all he won't be going to school so if I'm not going to stick to their curriculum why would I stick to the schedule?
So my reasons for starting in Januari are 1 british summers never happen during school holidays, they happen in short bursts troughout the summer, so imho their is no point in a summer holiday. 2 december with all the festivals is such a busy month I would much rather not fight over lessons then and take it very easy with "school" stuff and 3 because I can! lol!

So we'll be using ALGF supplemented as and when I need to with various books. for music we'll be using Jodie Messlers "living music from the heart" James will be taking on this part since he allready plays the whistle. And then we will supplement with arts and crafts troughout the year. Since we allready do a lot of this there will not be any huge changes there.

I have to admit that I also bought the ebook planner from ALGF just because it allready had everything I want in a planner and for $10 I couldn't make it myself. Its undated so I can use it for the rest of their schoollife and beyond! (ok that was a bit of buzz lightyear slipping in there....)

Euan is getting a basket full of new crayons new pencils and his whistle with a nice red MLB for xmas so he has a little bundle of just school bits that won't be used by the twins (mainly because Willow likes to eat crayons when does that stop?)

So yes I am quite looking forward to the new year and looking forward to starting this new adventure with Euan.

********************************************************************************

We hebben alles gepland voor onze oudste om de eerste klas te beginnen in januari. Hier kreeg ik nogal verraste reacties op, want ja school begint hier in september.

Toen ik dit de eerste keer hoorde was ik zelf een beetje in de war, want ja we sturen hem niet naar school dus waarom zouden we ons aan hun schema houden? Om meerdere redenen hebben we gekozen om nu te beginnen, ten eerste gebeurt het zomerse hier nooit tijdens de zomervakantie maar altijd zo tussendoor, ten tweede is December altijd zo druk dat ik veel liever dan niet de druk van school heb en ten derde omdat ik kan!

We gebruiken ALGF voor the gewone lessen, voor muziek gebruiken we Jodie Messlers Living Music from the heart. James zal dit gedeelte op zich nemen omdat hij toch al de pennywhistle speelt. en voor kunst en handwerk zal er erg weinig veranderen we doen dit al heel veel.

Ik moet toegeven dat ik ook de ebook planner van ALGF heb gekocht. Die was maar $10 en voor dat geld kan ik hem niet zelf maken. ik ben nl niet zo handig met dat soort programma's. Verder is de planner blank dus ik kan zelf de datums ieder jaar invullen wat wel zo handig is .

Euan krijgt vd kerstman een mandje vol met nieuwe schoolspulletjes die dus ook alleen vor school gebruikt mogen worden. voornamelijk omdat Willow er nog steeds een handje van heeft de krijtjes op te eten.

Dus we zijn er wel klaar voor voor het aankomend jaar en ik heb er ontzettend zin in :D

2 comments:

  1. I think you have a great plan! Seasons greetings and best wishes for Grade 1. We too use ALGF and Jodie's curriculum. My son is Grade 2 though, second is kindy and two smaller boys too. My three year old loves to nibble wax crayons - I have to watch him!!

    ReplyDelete
  2. Wat spannend dat jullie zelf je kinderen les gaan geven! Ik las er al veel over op amerikaanse blogs, maar hier in Ned. hoor je er nooit veel over. Enkel van heel religieuse mensen. Mijn kinderen zitten op een heel klein schooltje, 120 leerlingen. Ze hebben het er naar hun zin. De oudste had een klas met 11 kinderen, de anderen zitten rond de 15,16 kinderen. Lekker klein voor ned. begrippen, hier is 31 normaal...
    Het is een oud buurtschooltje, met veel allochtone kinderen en veel individuele aandacht.
    Ik heb mijn peutertjes altijd wel zelf 'les' gegeven door ze te leren lezen, veel knutselen en er op uit en zo. Het had wel veel resultaat hoor, ze zijn allemaal aaa-leerlingen (dat is het cito testsysteem dat hier sinds een paar jaar van toepassing is. Ieder kind wordt 2 maal per jaar getoetst). En de jongste mocht halverwege groep 1 zelfs doorstromen naar groep 2 zodat hij na de zomervakantie in groep 3 kon beginnen...5 jaar oud. Nee, dus! Dat vonden wij geen goed idee. Een kleuter hoort te rennen en te kleien en groep 2 is zo leuk... De leraren waren verbaast (het schijnt dat de meeste ouders juist wél willen dat hun kind een klas overslaat..misschien eigen trots?)maar konden onze mening wel waarderen. Uiteindelijk heeft mijn jongste een heel gezellige klas en leert hij heel veel, ook op sociaal gebied.
    Ik ben heel benieuwd hoe jullie onderwijsavontuur gaat verlopen! Heel veel succes er mee en veel plezier toegewenst!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails